De allerførste Naturvogtere er udklækket
Mandag 23. juni 2025
Af Stine Bærentzen
130 skoleelever kan nu stolt kalde sig Naturvogtere. Eleverne har netop gennemført et forløb, hvor de har lært fuglestemmer, oplevet arternes levesteder, set fugletræk og deltaget i et væld af sjove og lærerige aktiviteter i et af Fugleværnsfondens reservater.
Den 2. oktober 2024 var en helt speciel dag i naturreservatet Saksfjed-Hyllekrog. Ikke alene lettede 3.200 trækkende traner fra vådområdet ved fugletårnet for at flyve ud over Hyllekrog og videre udover Østersøen mod Tyskland. Det var også dagen, hvor skoleklassen 4A på Rødby Skole i Lolland Kommune besøgte reservatet for første gang.
Eleverne skulle deltage i Skoletjenesten Fugl af Glæde, og netop den dag lærte de at bruge en kikkert. Med traner her, der og alle vegne var der masser af fugle at få øje på.
Siden da har skoleklassen besøgt reservatet en vinter-, forårs- og sommerdag. Og på sommerturen i juni havde eleverne deres fjerde og sidste tur med Skoletjenesten.
”Det betyder, at de i dag er blevet Naturvogtere af reservatet Saksfjed-Hyllekrog, og det er vi megastolte af i Fugleværnsfonden. Vi drømmer jo om, at de børn, der har været med i vores forløb med fire ture herude, kender reservatet så godt, at de nu kan vise det frem til deres familie og venner,” fortæller Skoletjenestens projektleder Maria Scotwin.

Når eleverne har besøgt et naturreservat i hver årstid og har lært om fuglelivet i reservatet på forskellige tidspunkter af året, får de dette fine emblem.
Blevet seje til fuglestemmer, arter og levesteder
”I Skoletjenesten tager vi børnene ud ad klasseværelset og ud i naturen, hvor deres sanser bliver aktiveret og de bevæger sig og får frisk luft. Man lærer bare på en helt anden måde, når man er udendørs,” siger Maria Scotwin.
Når eleverne rækker hånden op og svare på spørgsmål, er det da også ret tydeligt, at de hen over året har lært nye fuglearter og fuglestemmer. De har også fået øjnene op for, at fuglene og andre arter har brug for helt bestemte typer af natur og ikke nødvendigvis befinder sig i Danmark året rundt.
På sommerturen prøvede klassen en leg, der hedder ’Hvor er min mor’. De skulle de matche en masse billeder af fugleunger med forældrefugle for på den måde at finde ud af, hvordan en unge og dens mor ser ud. For det er ikke altid, at fugleunger og forældre ligner hinanden.
”Klassen har også samlet op på, hvad de har fundet ud af på turene i de fire årstider. Ved hjælp af hypoteser, dataindsamling, regnestykker, søjlediagrammer og konklusioner fandt de frem til, hvilke arter man kan se i reservatet på forskellige tidspunkter af året. Havørnen har de set både forår, sommer, efterår og vinter, og det er ret sejt,” siger projektlederen.

Nora Funnk Kromann fra 4A kan især godt lide den aktivitet, hvor klassen går rundt oppe på diget med udsigt til reservatet på den ene side og havet på den anden.
Hun kan godt lide udsigten og synes, det er sjovt at høre om, hvordan de fugle, hun får øje på, lever.
Hoved og sanser i brug
Takket være turene har eleverne fået et langt bredere kendskab til fuglearter og levesteder i nærområdet. Det mener Mai-Britt Dittmann, der er lærer på Rødby Skole.
”Det har været en fornøjelse at se dem observere, stille spørgsmål og gå på opdagelse i naturen – samtidig med at de har prøvet kræfter med ægte feltarbejde og dataindsamling. Her blev både hoved og sanser sat i spil. Aktiviteterne og legene ramte bredt. Der var noget for dem, der elsker lidt konkurrence – og det skabte både holdånd og kampgejst,” siger hun.
I Skoletjenesten er undervisningen skruet sådan sammen, at den er tværfaglig:
”Undervejs har eleverne faktisk også læst, skrevet og lavet matematik – uden rigtigt at lægge mærke til det. Det hele har været naturligt vævet ind i oplevelserne, og det er måske netop styrken ved undervisning i naturen. De har selvfølgelig også fået masser af frisk luft og bevægelse – og det gør jo ikke noget,” siger læreren, som også mener, at afslutningen var noget særligt.
”At eleverne nu kan kalde sig Naturvogtere, håber vi, giver en følelse af ansvar og stolthed, som kan leve videre.”
Vil brede Skoletjenesten ud til resten af landet
4A er ikke den eneste klasse, der har deltaget i Skoletjenestens forløb De 4 Årstider. Også parallelklassen og klasser i Tønder, Nivå, Viborg og Næstved har besøgt et lokalt naturreservat fire gange på et år.
I alt 130 elever er blevet Naturvogtere og flere elever er på vej efter sommerferien.
Skoletjenesten er et projekt, der er finansieret af Nordea-fonden og Friluftsrådet, og indtil videre varer projektet i 3 år frem til og med 2026. Herefter er håbet, at der bevilliges penge til at udbrede Skoletjenesten til flere af landets kommuner.




